Kenkäbrändien ja hintojen selkeä löydettävyys korostuu, kun tekoälyagentit lukevat tuotekuvauksia nettisivuiltasi. Muutama asia kannattaa heti laittaa kuntoon.
Suuret ja tunnetut nettikaupat rakentavat tällä hetkellä agenttioptimoituja verkkokauppoja. Tällä kaupat varautuvat siihen, että pian tekoälyagentit etsivät asiakkaan puolesta tietoa tai hoitavat ostoksia ja tilauksia automaattisesti.
Tekoäly- eli AI-agentit ovat generatiivista tekoälyä ja kielimalleja käyttäviä ohjelmistoja, jotka pystyvät mukautumaan ja oppimaan. Vaikka kyseessä on ohjelmisto, niin tekoälyagentti toimii ihmisten lailla ihmisten kielillä.
Tekoälyn kehitys on tällä hetkellä niin huimaa, että on vaikea ennustaa, mihin kaikkeen se pystyy verkkokaupassa vuoden tai kahden kuluttua. Muutama asia on kuitenkin todennäköinen.
Vähemmän ”googlettamista”, enemmän tekoälyä
Kun tähän saakka tuotteiden hakeminen on perustunut hakukoneelle annettaviin hakusanoihin kuten ”hyvät miesten sandaalit”, niin vastausten osumatarkkuus on ollut mitä sattuu.
Tekoälyllä ei enää haeta tuotetta hakusanalla, vaan sille kuvaillaan tarkoitusta, johon tuotetta käytetään.
Sandaalin etsijä kuvailee esimerkiksi olevansa isokokoinen ja painava diabeetikko, joka hikoilee paljon ja tarvitsee laadukkaat koon 47-48 miesten sandaalit rantalomalle Teneriffalle. Samalla hän voi kertoa hinta- ja merkkitoiveensa sekä myös, että voisi käydä sovittamassa sandaaleja Turun alueella.
Kuvailun perusteella tekoäly yhdistelee verkkokaupoista sekä verkkosivuilta löytämiään tietoja ja tarjoaa kysyjälle suoraan muutamia hänelle parhaiten sopivia malleja. Vastauksessa on samalla jo tieto, mistä ja mihin hintaan sandaaleja sillä hetkellä saa.
Mitä tarkemmin kuluttaja tarvettaan kuvailee, sitä tarkempia ovat myös vastaukset. Teneriffalla on talvellakin hiostavan lämmintä, sen tekoälykin tietää.
Netissä toimivalle kauppiaalle tämä kaikki tarkoittaa, että tuotteiden kuvailujen on oltava mahdollisimman kattavia ja tarkkoja. Kuluttaja saattaa esimerkiksi kertoa jalkojensa pituuden senttimetreissä. Tekoäly löytää kaupan verkkosivulta tuonkin tiedon, kunhan sisäpohjallisen mitta on muistettu sinne laittaa.
Tekoäly lukee paremmin tekstejä kuin katselee kuvia
Hakukoneiden aikana kuvien ja kuvailevien kuvatekstien merkitystä verkkosivuilla on korostettu. Hakukoneet lukevat tekstejä ja katselevat kuvia, mutta tekevät sitä jäykästi ja ennalta arvattavasti. Oppivaiset tekoälyagentit ovat kekseliäämpiä tiedon etsijöitä.
Kauniita kuvia kannattaa verkkokaupassa tietysti edelleen olla, mutta agentit toimivat parhaiten, kun nettisivujen teksti on helposti luettavaa. Tekoäly ei osaa vielä etsiä kengän valmistusmateriaalia, käyttötarkoitusta tai muitakaan yksityiskohtia suoraan kuvista, vaan saattaa tulkita näkemäänsä väärin.
Monet verkkokaupat rakentavatkin helppolukuisia sivustoja suoraan tekoälyagentteja varten. Mahdollisesti aitojen ihmisten ja tekoälyagenttien näkymät sivustolla ovat jopa erilaisia. Silloin tekoäly tunnistaa sille tehdyn sisällön.
Sivuston tekstit kannattaa nyt laittaa kuntoon. Huomiota kannattaa kiinnittää ymmärrettävyyteen. Pienenkin kaupan tuotteet pääsevät tekoälyn ansiosta näkyville, kunhan tietoa on riittävästi ja se on kunnollista. Tekoälyä pyritään varmasti myös manipuloimaan poskettomilla väitteillä ja tuotelupauksilla, mutta tunnetut kenkäbrändit torjuvat tätä parhaiten tarjoamalla vain oikeaa tietoa tuotteistaan.
Tekoäly tarjoushaukkana
Tulevaisuudessa kuluttaja voi pistää tekoälyn seuramaan itsenäisesti tarjontaa ja tarjouksia.
Teneriffalle lähdössä oleva mies saattaa esimerkiksi pitää erityisesti tietystä hänelle suositellusta sadan euron sandaaliparista, mutta jää odottamaan jostakin vielä parempaa hintatarjousta.
Tekoälyagentti auttaa tässä kuluttajaa seuraamalla netin tarjontaa. Sandaalimies voi esimerkiksi antaa agentille käskyn lähettää kännykkään ilmoitus, kun suosikkipari hänen koossaan tulee jossakin myyntiin alle 80 euron hintaan.
Kaukana ei myöskään olla autonomisesta ostamisesta. On hyvinkin mahdollista, että agentti saa luvan ostaa esimerkin sandaalit heti, kun hintaraja on alitettu.
Ja jos tekoäly on ostoagenttina, voi se olla myös myyjänä. Tekoälyagentit saattavat hieroa kauppaa keskenään. Myyjäagentti voi tehdä sandaalin tarvitsijalle kunnon tarjouksen, kun ostohaluja kerta on. Ihminen antaa ehdot, koneet solmivat kaupat.