Kulunut vuosi oli kenkäagentti Zigentin ensimmäinen kokonainen toimintavuosi. Vuosi 2019 meni etukäteissuunnitelmien mukaan. Uusia New Feet- ja Think-jälleenmyyjiä syntyi Suomeen ilahduttava määrä. Siitä on hyvä jatkaa.
Uusi kausi alkaa loppiaisena. Zigentti matkustaa tuolloin Tanskaan New Feetin talven 2020-21 mallistopalaveriin.
Tammikuun lopulla Zigentti matkaa puolestaan Think-mallistopalaveriin Itävaltaan. Molempien merkkien talvimalliston ennakkomyynti suomalaisille jälleenmyyjille alkaa 27. tammikuuta.
Vuosi 2019 osoitti, että sekä jalkaongelmien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon tarkoitetuille New Feet-kengille että ortopedisesti suunnitelluille yksilöllisille Think-kengille on Suomessa tarvetta ja kysyntää. Molempien kenkämerkkien jälleenmyyjien määrä kasvoi vuoden aikana.
Zigentti panosti päättyvänä vuonna erityisesti verkottumiseen ja tietojen vaihtoon jalka-alan ammattilaisten kanssa. Zigentti vieraili muun muassa Suomen Jalkojenhoitaja- ja Jalkaterapeuttiliiton SJJL:n opintopäivillä Helsingissä, Kansallinen diabetesjalka -symposiumissa Turussa sekä Apuväline-messuilla Tampereella.
Kenkäagentti listaa viisi New Feet- ja Think-trendiä vuodelle 2020.
1. Jälleenmyyjät myllerryksessä
Think- ja New Feet-kenkien osalta trendi viittaa yhä enemmän siihen suuntaan, että kenkien jälleenmyynti siirtyy perinteisistä kenkäkaupoista erikoisliikkeisiin sekä jalkojen kanssa työskenteleville jalkaspesialisteille. Kenkiä myyvät yhä enemmän jalkojen asiantuntijat.
Suuntauksen taustalla on, että perinteisiä kenkäkauppoja on Suomessa jatkuvasti vähemmän.
Perinteisille kenkäkaupoille suuntaus on myös mahdollisuus erikoistua ja palvelle sellaisia kuluttajia, jotka eivät tilaa tai löydä jalkineita netistä. Perinteiset kenkäkaupat voivat tehdä erikoisjalkineiden myynnistä kilpailuvaltin, koska kansainvälisten nettijättien rinalla voi olla vaikea pärjätä erikoistumatta.
Jälleenmyyjiltä vaatii tietysti uskallusta myydä kunnollisia ja arvokkaampia kenkiä. Vaikeuksia se tuottaa varsinkin pienillä paikkakunnilla, jossa saattaa olla vain yksi kenkäkauppa. Sellaisessa kaupassa on oltava tarjolla kaikenlaisia kenkiä kaikille.
2. Kaunis katsoa, mukavat jalassa
Kengän ulkonäöllä on jatkuvasti enemmän merkitystä. Tämä trendi koskee myös erikoiskenkiä.
Kenkien ulkonäkövaatimukset kasvavat, sillä esimerkiksi diabeetikot ovat entistä nuorempia ja yhä nuoremmilla on myös muita jalkaongelmia.
Zigentille trendi tarkoittaa rohkeutta tarjota jälleenmyyjille entistä räväkämpiä kenkämalleja. Jälleenmyyjille se tarkoittaa puolestaan, että kauppojen olisi rohkeammin otettava niitä valikoimiinsa.
3. Aukot umpeen Suomen kartalla
Sekä New Feet- että Think-jälleenmyyjien määrä kasvoi vuonna 2019, mutta silti Suomessa on vielä alueita, joissa ei ole ensimmäistäkään jälleenmyyjää. Esimerkiksi suurista kaupungeista Lahdesta ja Oulusta puuttuu edelleen New Feet-jälleenmyyjä.
Zigentin tavoitteena ensi vuonna on saada vihdoin myös Pohjanmaalle muutama jälleenmyyjä. Myös eteläisessä Suomessa monelta paikkakunnalta jälleenmyyjä puuttuu.
Kuluttajille aukot Suomen kartalla ovat ongelmallisia, sillä erikoisjalkineissa myyjän ammattitaito korostuu ja kuluttajan on vaikea ostaa hyvin istuvat kengät sovittamatta.
4. Kenkien vaatimukset kasvavat
Nykykengiltä vaaditaan, että niiden pitäisi toimia kaikissa säissä. New Feet-kenkien talvimallistoon onkin tulossa hydro-nahkoja, jotka kestävät paremmin kosteutta.
Kenkien pitäisi myös olla pitävät ja samaan aikaan kengänpohjien pitäisi kestää kulutusta. Pohjien ongelma on tähän saakka ollut, että liian pehmeä pohja ei kestä ja liian kova on liukas.
Pohjamateriaalit ovatkin nyt kovassa murroksessa. Uusilla materiaaleilla kengistä saadaan kevyempiä ja samalla kestävämpiä. Samaan materiaaliin saadaan enemmän ominaisuuuksia.
Kengiltä vaaditaan myös anatomisuutta ja ortopedisuutta. Niiden pitää myös olla aiempaa paremman näköisiä, mutta kuitenkin hinnaltaan ostettavissa.
5. Kuluttajien puheet ja teot kohtaavat
Zigentti toivoo, että tulevana vuonna kuluttajien puheet paremmista, laadukkaamista ja tarkoituksenmukaisemmista tuotteista muuttuvat myös toiminnaksi. Puheet ja teot eivät toistaiseksi ole kohdanneet.
Kuluttajat eivät ole toistaiseksi olleet riittävän kiinnostuneita kenkien alkuperästä, ympäristöarvoista tai valmistajan sosiaalisesta kestävyydestä. Halpatuotteita ostettiin yhä enemmän vuonna 2019.
Kuluttaja ei aina voi tietää, mistä kengän hinta muodostuu. Kalliin kengän hinta ei välttämättä perustu kalliisiin materiaaleihin tai korkeisiin eettisiin vaatimuksiin. Mutta se pitäisi ymmärtää, että halvassa kengässä taas materiaalit eivät voi olla korkealaatuisia ja kenkä kestävästi tuotettu.
Zigentin ohje on, että kuluttaja hankkisi kengät tarkoituksen mukaan. Kenkien tulee olla itselleen sopivan kokoiset, hyvin istuvat ja ne on valmistettu tarkoitustaan varten sopivista materiaaleista.