Laatukengässäkään ei riitä, että tykkää kengän ulkonäöstä. Myös jalan malli on tärkeä – ja siinä korostuu myyjän asiantuntemus. Sellaista kenkää ei olekaan, joka kävisi kaikille.
Myös kenkäagentti Zigentin luona 35. Kenkäviikolla Vantaan Fashion Centerissä vieraillut helsinkiläisen Kenkä-Ralen kauppias Lea tietää, että nykyaikuiset ovat trendikkäitä. Kengässä pitää olla väriä ja näköä. Lauantaina päättyneellä Kenkäviikolla jälleenmyyjät valitsivat ja tilasivat liikkeisiinsä ensi syksyn kenkämalliston uutuuksia.
Yhä värikkäämpien ja kauniimpien kenkien myötä jälleenmyyjien ammattitaito nousee tärkeään rooliin. Jälleenmyyjät tietävät, että kuluttajien voi joskus olla vaikeaa pitää pää kylmänä. Kengät ostetaan usein silmillä.
Kaikki New Feet-kenkien peruslestit ovat saman levyisiä, mutta kenkien kärjen muodossa ja tilavuudessa on eroja. New Feetit ovat kaikki varpaille tilavia, mutta silti kengissä on kolmea eri laajuutta. Lestiin vaikuttaa muun muassa, onko kengän päällysmateriaali strechiä. Jos kengässä on strechiä, kenkää ei tarvitse tehdä yhtä korkeaksi, jotta varpaat mahtuvat hyvin kenkään.
Kuluttajan kannalta myyjän ammattitaito on tärkeä. Myyjän olisi osattava tarjota asiakkaalle oikeaa kenkämallia. Monet Suomen New Feet jälleenmyyjistä ovat jalka-ammattilaisia. He tuntevat jalat ja niihin sopivat kengät. Kuluttajalle siitä on valtavasti hyötyä.
New Feet-kenkien lestit on usein nimetty New Feetin työntekijöiden ja sukulaisten nimien mukaan. Kuluttajan kannalta lestien nimillä ei tietenkään ole suurta merkitystä, mutta kenkien jälleenmyyjät saavat lestien nimistä arvokasta tietoa. Tuttuja ja suomalaisten jalkaan hyvin istuvia lestejä osataan jo uusissa mallistoissa toivoa.