Zigentin Saila Ziemann aloitti marraskuussa 2001 Lahden Andiamo-kenkäkaupassa uran, jota hän ei ollut koskaan ajatellutkaan. Etelä-Suomen Sanomissa oli työpaikkailmoitus avoinna olevasta ”myynnin ammattilaisen” paikasta. Saila innostui.

Työpaikkailmoitus Etelä-Suomen Sanomista syyskuulta 2001 on edelleen tallessa.

Andiamo ilmoitti olevansa muotitietoisille kaupunkilaisille suunnattu trendikäs kenkäkauppaketju. Työpaikkahaastattelussa kysyttiin, mitä perhe ajattelee, jos Saila on töissä kenkäkaupassa.

– En osannut siihen edes vastata mitään. Ehkä se oli sellainen Al Bundy-kysymys, sillä kenkäkauppa ei ollut kaikkein haluttavin työpaikka, Saila muistelee.

Al Bundy oli tuohon aikaan kaikille tuttu tragikoominen kenkämyyjä television Pulmuset-sarjasta (Married… with Children), jota Suomessakin esitettiin 1990-luvulla.

Saila ja silloinen Lahden Andiomo-kauppias Ari Huumonen ovat tänäkin päivänä hyviä kavereita. Oikeastaan he ovat agentuuribisneksessä kilpailijoita, mutta hyvässä hengessä. Molemmat ovat myös Suomen Kenkäviikot ry:n hallituksessa.

Kauppias Ari Huumonen tuuletteli railakkaasti Andiamon myyjätrion voitettua täysin yllättäen K-ryhmän Mestarijoukkuekisan vuonna 2005.

Mutta palataan 20 vuoden taakse. Uudelle kaikki oli uutta. Myyminen kaupassa oli Sailalle tuttua, mutta kengistä hän ei tiennyt paljon mitään. Heti ensimmäisenä työpäivänä vanhempi herrasmies osti kävelykengät ja halusi, että kengännauhojen nauhoitus muutettaisiin toisenlaiseksi.

– Näkee, että olet ennenkin vaihtanut nauhoituksia, kun käy niin näppärästi, hän sanoi. En sitten viitsinyt kertoa totuutta, Saila naurahtaa.

Työt alkoivat marraskuussa ja vuoden vaihtuessa valuutta vaihtui Euroon. Uuden kenkämyyjän kaikki energia meni siihen.

–  Muistan vieläkin keskusteluja, että kuusinkertaistuivatko hinnat. Ja muistan hyvin, millainen  muoti silloin oli. Kaikki talvikengät olivat mustia.

Tieto ja taidot lisääntyivät. Saila viihtyi Andiamossa ja oppi paljon jaloista, kenkien logistiikasta ja bisneksestä. Vielä tuolloin hän ei tiennyt, kuinka paljon tuota kokemusta tultaisiin myöhemmin tarvitsemaan.

Andiamo kuului K-ryhmään. Ketjun kaupat ja myyjät kilpailivat vuosittain Mestarimyyjien ja Mestarijoukkueiden titteleistä. Andiamon Eija Haajanen, Virve Verkka ja Saila osallistuivat ensimmäistä kertaa koskaan joukkuekilpailuun vuonna 2005. Ja voittivat.

– Emme olleet koskaan olleet edes katsomassa kisoja. Ei meillä ollut mitään hajuakaan, minkälaista siellä on.

Kuvassa vasemmalla ylhällä Saila on kruunattu Mestarimyyjäksi vuonna 2006. Oikealla ylhäällä Lahden K-kengän joukkue sijoittui toiseksi vuonna 2009. Alhaalla yllätysvoittajajoukkue Andiamo Lahti vuonna 2005. Kuvat: Kehittyvä Kauppa 10/05, Kehittyvä Kauppa 10/06 ja Mestarimyyjäkoulutus 2010

Mestarijoukkue-finaalissa kilpailu käytiin isolla lavalla ja ison yleisön edessä. Jokaisessa finaalitehtävässä oli kova aikapaine. Mutta paineita andiamolaisilla ei ollut, koska kukaan ei ollut etukäteen kertonut, kuinka stressaava kilpailutilanne oikeasti on. Voitto oli äärimmäisen täpärä, mutta ansaittu.

Heti seuraava vuonna Saila osallistui yksin Mestarimyyjäkisaan. Ja voitti. Edellisen vuoden voittajajoukkue sijoittui tällä kertaa kolmanneksi.

– Voitosta tuli palkintomatka Bangokiin, mikä olikin ihan huikea reissu.

Kenkäbisnekseen tuli pieni tauko, kun Saila siirtyi 2007 myymään moottoripyörävarusteita. Niissäkin hommissa kenkäosaamisesta oli ajosaappaita asiakkaille valittaessa hyötyä.

Paluu kenkäkauppaan tapahtui seuraavana vuonna. Ari Huumonen oli ottanut Andiamon lisäksi vastuulleen myös Lahden K-kengän. Sinne tarvittiin myymäläpäällikköä.

Ja vielä kerran Saila osallistui Mestarimyyjäkisaan. Vuonna 2009 Saila oli yksilökisassa toinen. K-kengän joukkue Anna Kaatranen, Nea Mäenpää ja Saila sijoittuivat toiseksi myös joukkuekisassa.

Ari Huumosella olivat näpit pelissä myös Sailan seuraavassa siirrossa. Helsinkiläisessä kenkäagentuurissa Branded Shoesissa tarvittiin tuotepäällikköä. Ari ehdotti ystävälleen Lasse Pakkalalle Sailaa.

– Sehän tuntui ihan hurmanhenkiseltä ajatukselta. Sitten muutettiin Helsinkiin.

Kenkäagentuuri Branded Shoesin Lasse Pakkala ja Think-kenkämerkin Sveitsin edustaja Adi Müller nauttivat heinäkuisesta päivästä mallistopalaverissa Itävallan Wesenuferissa vuonna 2015.

Branded Shoesilla Saila aloitti vuonna 2013 muun muassa Think-kenkämerkin Suomen edustajana. Vuonna 2017 mukaan tuli kenkämerkki New Feet.

– Silloin pääsin tutustumaan laajasti alan toimijoihin eli päämiehiin ja asiakaisiin. Se oli hyvä alan korkeakoulu.

Zigentti ensimmäisessä omassa showroomissaan Vantaan Fashion Centrerissä vuonna 2018.

Vuonna 2018 Lasse Pakkala jättäytyi kenkäbisneksestä sivuun. Itävaltalaiset ja tanskalaiset päämiehet halusivat, että Saila jatkaisi tuttujen kenkämerkkien kanssa. Päätös omasta yrityksestä syntyi nopeasti ja kivuttomasti. Kenkäagentti Ziemannista tuli Zigentti.

– En olisi ikinä uskonut silloin kenkämyyjän paikkaa hakiessani, miten monipuolinen tuote kenkä on ja miten paljon siinä riittää opiskeltavaa. Olen oikeastaan koko ajan opiskellut alasta lisää. Kenkäala on vienyt moneen paikkaan messuille ja mallistopalavereihin. Kyllä tämä on minulle se oikea paikka, Saila sanoo.